Apartmanlarda otururken hiç dikkat etmediğimiz bir olgu, apartmanların da, birer İŞLETME oldukları hususudur. Ortak olarak kullanılan alan ve tesislerin bakımı, onarımı,işletilmesi gibi hususların varlığı itibariyle her daim bir takım giderler mevcuttur.
Normalde sabah evden çıkarken ve akşamda eve döndüğümüzde girip çıktığımız
Apartmanda bizim gibi bir çok kişinin aynı şekilde giriş çıkış yaptığını,asansörü kullandığını, ortak aydınlatmanın aydınlattığı koridorlardan geçtiğini,ana giriş kapısının defalarca açılıp kapandığını, nerede ise hiç dikkat etmeyiz.
Halbuki, bu şekilde değerlendirdiğinizde göreceğiniz üzere, binanızdaki bir çok alan ve tesis çok ciddi bir kullanıma muhatap olmaktadır. Ve bu nedenle eskimesi, kırılması,bozulması gibi durumlar çok sık olmaktadır.
Ayrıca, her ay muntazaman ödenmesi gereken apartmanın elektrik,su, asansör bakım bedeli, varsa Kapıcı’nın maaşi ve SGK primi,varsa güvenlik firmasının ücreti,Temizlik malzemeleri, vs. gibi gider kalemleri de eklenince çok ciddi giderlerinin bulunduğu ortaya çıkmaktadır.
Yönetici, bu giderleri ,sakinlerden topladığı aidatlar ile karşılar.Bu aidat miktarlarının önceden bilinmesi ve ona göre her sakinin ödeme yapması doğru bir davranış olabilir.
Eğer apartmanda oturan /daire sayısı az ise, şu yapılabilinir; Her ay apartmanın ortak giderleri belirlenip, yani o ay için ne kadarlık bir gider var ise, daire sakinlerine taksim edip, toplayıp ödemeyi yapmak.
Ancak, bu kalabalık apartmanlarda yapılması pek mümkün olmayan bir durumdur.Keza, faturalarında genelde ay sonu geldiği ve bunların hemen taksim edilip,hemen ödenmesi/tahsil edilmesi de , pek mümkün olmadığı için, Yılbaşında yapılan genel kurul toplantılarında,bir önceki yıl içinde apartmanın aylık ortalama giderleri göz önüne alınarak ve yeni yıldaki birtakım kalemlere gelebilecek fiyat artışları/zam miktarları göz önüne alınarak apartmanın aylık ortalama gidereliri TAHMİNİ olarak hesap edilebilinir. İşte bu tahmini apartmanın aylık ortalama giderlerini belirleyip, 634.S.KMK.md.20 belirtilen usulde ya da yönetim planında belirtilmiş farklı bir usul var ise orada belirtilen usul çerçevesinde kat maliklerine taksim edilerek ortaya çıkan bir yıllık apartmanın Tahmini giderleri ile bu giderleri karşılamaya yönelik kat maliklerinin ödeyeceği Ortak gider avans payanı gösterir çizelgeye İŞLETME PROJESİ denir.
Bu proje bazen genel kurulda görüşülüp karara bağlanacağı gibi, hesap kitap işlerinin uzun sürmesi göz önüne alınarak toplantıdan sonra, seçilen yönetici tarafından,hazırlanarak kat maliklerine dağıtılmasına/bildirilmesine de karar alınabilir. 01.10.2014 –Adana
AVUKAT MURAT İŞİSAĞLAM
Soru ve önerileriniz için :
E-posta : muratisisaglam@gmail.com